amfori BSCI-uppförandekod

Logo amfori Trade with purpose

Denna amfori BSCI-uppförandekod, från och med januari 2014, anger de värderingar och principer som amfori BSCI-deltagare är förpliktigade att implementera i sina leveranskedjor. Den godkändes av styrelsen för Foreign Trade Association (amfori från och med den 1 januari 2018) den 28 november 2013 och ersätter 2009 års BSCI-uppförandekod, inklusive alla dess översättningar. Denna amfori BSCI-uppförandekod består av tre huvudsakliga informationsblock: a) Inledning, tolkning, våra värderingar och implementering, som gäller för alla affärsföretag; b) Principer specifikt riktade till amfori BSCI-deltagares affärspartners; och c) amfori BSCI-implementeringsvillkor, amfori BSCI-referensguide och amfori BSCI-ordlista, som är integrerade delar av koden och ger mer detaljerad information om tolkning och implementering av amfori BSCI. amfori BSCI:s uppförandekod träder i kraft den 1 januari 2014 från och med januari 2014. Endast den engelska versionen av detta dokument är juridiskt bindande.

I. Inledning

amfori BSCI (amfori BSCI) etablerades av Foreign Trade Association (amfori) under förutsättningen att internationell handel är ett viktigt verktyg för välstånd och social ekonomisk tillväxt.

Denna uppförandekod (amfori BSCI:s uppförandekod) omfattar en uppsättning principer och värderingar som återspeglar amfori BSCI-deltagarnas övertygelser och deras förväntningar på sina affärspartners.

amfori BSCI:s uppförandekod är baserad på internationella konventioner som den allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter, riktlinjerna för barns rättigheter och entreprenörskap, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter, OECD:s riktlinjer, FN:s Global Compact och Internationella arbetsorganisationens (ILO) konventioner och rekommendationer, vilka är relevanta för att förbättra arbetsförhållandena i leveranskedjan.

Företag som antar amfori BSCI:s uppförandekod är fast beslutna att följa principerna i detta dokument och uppfylla sitt ansvar att respektera mänskliga rättigheter inom sin inflytandesfär.

amfori BSCI och dess deltagare (amfori BSCI-deltagare) för en konstruktiv och öppen dialog med sina affärspartners och intressenter för att stärka principerna för socialt ansvarsfulla affärsmetoder. Dessutom anser de att utvecklingen av stabila arbetsrelationer mellan anställda och ledning är en viktig förutsättning för hållbara affärsmetoder.

II. Tolkning

I amfori BSCI:s uppförandekod avser termen "företagsenhet" både amfori BSCI-deltagare och deras affärspartners i leveranskedjan, särskilt producenter.

Bilagorna som listas i slutet av amfori BSCI:s uppförandekod (Implementeringsvillkor, amfori BSCI-referenser och amfori BSCI-ordlista) är en integrerad del av amfori BSCI:s uppförandekod. amfori BSCI:s uppförandekod bör läsas och tolkas i samband med dem.

Olika implementeringsvillkor gäller för varje företagsenhet, beroende på dess roll i leveranskedjan och om den ska övervakas enligt amfori BSCI.

III. Våra värderingar

Genom att anta amfori BSCI:s uppförandekod och implementera den i sina leveranskedjor vägleds amfori BSCI-deltagare av följande värderingar:

  • Kontinuerlig förbättring: amfori BSCI-deltagare förbinder sig att implementera amfori BSCI:s uppförandekod steg för steg. De förväntar sig att deras affärspartners säkerställer kontinuerlig förbättring av arbetsförhållandena inom sina företag.

  • Samarbete: Genom samarbete och ett gemensamt tillvägagångssätt ökar amfori BSCI-deltagarnas inflytande på arbetsförhållandena i sina leveranskedjor och deras sannolikhet för förbättringar ökar. Samarbete är också av stort värde i relationer med affärspartners i leveranskedjan, särskilt de som behöver stöd för att förbättra sig. Likaså är samarbetsandan viktig i relationen mellan företag och berörda intressenter på olika nivåer.

  • Empowerment: Ett centralt mål för amfori BSCI är att stärka ledarskapet och beslutsfattandet hos amfori BSCI-deltagare och deras affärspartners, särskilt när det gäller producenter som övervakas, så att de kan utveckla sina leveranskedjor på ett sätt som respekterar mänskliga rättigheter och arbetsrättigheter och ger affärsenheterna i leveranskedjan de verktyg de behöver för att hållbart förbättra arbetsförhållandena. Utvecklingen av interna ledningssystem spelar en avgörande roll för att integrera amfori BSCI-principerna i hjärtat av företagskulturen.

IV. Genomförande

Principerna i amfori BSCI:s uppförandekod representerar målen och minimiförväntningarna för amfori BSCI-deltagarna gällande socialt beteende i deras leveranskedjor.

Medan målen förblir oförändrade kan minimiförväntningarna i amfori BSCI:s uppförandekod, vilka översätts till verifierbara sociala standarder, utvecklas i takt med samhällsförändringar.

amfori BSCI-deltagarna åtar sig att göra alla rimliga ansträngningar för att uppnå de mål som anges i amfori BSCI:s uppförandekod. Även om det inte är möjligt för dem att säkerställa fullständig efterlevnad av koden av alla sina affärspartners hela tiden, åtar sig amfori BSCI-deltagarna att vidta lämpliga åtgärder för att följa principerna i amfori BSCI:s uppförandekod, särskilt i regioner eller sektorer där riskerna för bristande efterlevnad av amfori BSCI:s uppförandekod är högre. Det säger sig självt att uppnå fullständig efterlevnad är en process som kräver en betydande mängd tid, resurser och ansträngning; luckor, brister, störningar och oförutsebara händelser kan inte uteslutas när som helst. Ändå är amfori BSCI-deltagarna starkt engagerade i tidig identifiering, övervakning och åtgärdande av alla sådana faktorer i sina leveranskedjor och förblir öppna för deltagande från intressenter som har ett genuint intresse av att följa sociala standarder.

Efterlevnad av koden

Att följa nationella lagar är företagens främsta skyldighet. I länder där nationella lagar och förordningar strider mot eller fastställer en annan skyddsnivå än BSCI:s uppförandekod, bör företag söka sätt att följa de principer som ger det mest omfattande skyddet för arbetstagare och miljön.

Leveranskedjans hantering och kaskadeffekt

amfori BSCI-deltagare bekräftar sin förmåga att påverka social förändring i sina leveranskedjor genom sina inköpsaktiviteter. De hanterar sina relationer med alla affärspartners ansvarsfullt och förväntar sig detsamma i gengäld.

Detta kräver ett samarbetsperspektiv där varje affärsenhet (a) engagerar sina respektive affärspartners; (b) vidtar alla rimliga och lämpliga åtgärder inom sin inflytandesfär som är nödvändiga för att implementera amfori BSCI:s uppförandekod; och (c) delar information för att i tid identifiera eventuella utmaningar som kräver åtgärder.

amfori BSCI-deltagare och deras affärspartners strävar efter att ytterligare undersöka grundorsakerna till sådan negativ påverkan på mänskliga rättigheter, särskilt vid köp från högriskregioner eller sektorer. För att integrera detta ansvar måste företag agera med tillbörlig aktsamhet och utveckla lämpliga ledningssystem, policyer och processer, samt effektivt förebygga och hantera eventuell negativ påverkan på mänskliga rättigheter som kan identifieras i leveranskedjan.

För producenter som övervakas rekommenderas interna ledningssystem särskilt som ett effektivt sätt att integrera amfori BSCI:s uppförandekod i sina affärsmetoder.

Att avsluta en affärsrelation i allmänhet eller ett individuellt avtal med en affärspartner på grund av svårigheter att implementera amforis BSCI:s uppförandekod anses vara en sista utväg. Uppsägning av en affärsrelation eller ett individuellt avtal kan dock vara nödvändigt om affärspartnern agerar på ett sätt som strider mot principerna i amforis BSCI:s uppförandekod eller om affärspartnern inte är villig att vidta nödvändiga åtgärder för att uppfylla de skyldigheter som anges i eller är förknippade med amforis BSCI:s uppförandekod.

Medarbetarmedverkan och skydd

Företag måste etablera bästa ledningspraxis som engagerar arbetstagare och deras representanter i utbyte av tillförlitlig information om arbetsplatsfrågor och underlättar lämpliga åtgärder för att skydda arbetstagare i linje med målen i amfori BSCI:s uppförandekod. Företag måste vidta konkreta åtgärder för att öka arbetstagarnas medvetenhet om sina rättigheter och skyldigheter.

Dessutom är företag skyldiga att utveckla tillräckliga färdigheter bland arbetsgivare, chefer, arbetstagare och arbetstagarrepresentanter för att framgångsrikt integrera dessa metoder i affärsverksamheten. Kontinuerlig utbildning och utveckling på alla aktivitetsnivåer är avgörande, särskilt när det gäller arbetsmiljö och säkerhet.

Företag måste etablera eller delta i effektiva klagomålsmekanismer på operativ nivå för individer och samhällen som kan påverkas av negativa effekter. Även där rättssystemen är effektiva och välutrustade kan klagomålsmekanismer erbjuda särskilda fördelar, såsom snabb tillgång och prövning, minskade kostnader och gränsöverskridande räckvidd.

V. Principer

amfori BSCI-deltagare förväntar sig att alla deras affärspartners följer amfori BSCI:s uppförandekod. Dessutom måste alla affärspartners som övervakas för efterlevnad av principerna nedan visa att de (a) vidtar alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att de själva följer amfori BSCI:s uppförandekod och (b) vidtar rimliga åtgärder för att säkerställa att alla deras affärspartners som är involverade i produktionsprocesserna följer amfori BSCI:s uppförandekod.

Rätten till föreningsfrihet och rätten till kollektivförhandlingar

Affärspartners: (a) respekterar arbetstagarnas rätt att bilda fackföreningar på ett fritt och demokratiskt sätt; (b) diskriminerar inte arbetstagare på grund av fackligt medlemskap; och (c) respekterar arbetstagarnas rätt till kollektivförhandlingar.

Affärspartners hindrar inte arbetstagarrepresentanter från att ha tillgång till eller interagera med arbetstagare på arbetsplatsen.

När de är verksamma i länder där facklig verksamhet är olaglig eller där fri och demokratisk facklig verksamhet inte är tillåten, tar affärspartners hänsyn till denna princip genom att tillåta arbetstagare att fritt välja sina egna representanter med vilka företaget kan föra en dialog om arbetsplatsfrågor.

Ingen diskriminering

Affärspartners är förbjudna att diskriminera, exkludera eller gynna individer baserat på kön, ålder, religion, ras, kast, börd, social bakgrund, funktionsnedsättning, etniskt eller nationellt ursprung, nationalitet, medlemskap i arbetstagarorganisationer inklusive fackföreningar, politisk tillhörighet eller övertygelse, sexuell läggning, familjeansvar, civilstånd eller någon annan situation som kan leda till diskriminering. I synnerhet får anställda inte utsättas för trakasserier eller disciplinära åtgärder av de skäl som anges ovan.

Lämplig ersättning

Affärspartners följer denna princip om de, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i detta avtal, respekterar arbetstagarnas rätt till skälig ersättning som är tillräcklig för att säkerställa en anständig levnadsstandard för dem själva och sina familjer, samt till lagstadgade sociala förmåner.

Affärspartners är skyldiga att betala minst den lagstadgade minimilönen eller, om den är högre, branschstandarder som godkänts genom kollektivavtal.

Löner ska betalas ut omedelbart, regelbundet och i sin helhet som lagligt betalningsmedel. Delvis betalning in natura är tillåten i enlighet med ILO:s riktlinjer. Löner ska återspegla arbetstagarnas kvalifikationer och utbildningsnivå och relatera till ordinarie arbetstid.

Avdrag är endast tillåtna under de villkor som föreskrivs i lag eller kollektivavtal.

Rimliga arbetstider

Affärspartners följer denna princip, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i detta avtal, genom att säkerställa att arbetstagare inte är skyldiga att arbeta mer än 48 ordinarie timmar per vecka. Amfori BSCI erkänner dock de undantag som fastställts av ILO.

Tillämplig nationell lagstiftning, branschstandarder eller kollektivavtal måste tolkas inom den internationella ram som fastställts av ILO.

I exceptionella fall som definieras av ILO får det maximala antalet arbetstimmar som anges ovan överskridas; i detta fall är övertid tillåten.

Användningen av övertid bör förbli exceptionell, frivillig, kompenseras med en premie på minst en och en fjärdedel gånger den normala lönen och får inte avsevärt öka sannolikheten för yrkesrisker. Dessutom ger affärspartners sina arbetstagare rätt till raster varje arbetsdag och rätt till minst en ledig dag var sjunde dag, såvida inte undantag som fastställts genom kollektivavtal gäller.

Arbetarskydd

Affärspartner följer denna princip, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i detta avtal, när de respekterar arbetstagares och lokalsamhällenas rätt till hälsosamma arbets- och levnadsförhållanden. Sårbara individer, såsom, men inte begränsat till, unga arbetstagare, unga mödrar och gravida kvinnor, samt personer med funktionsnedsättning, ska få särskilt skydd.

Affärspartner följer arbetsmiljöregler eller, där nationell lagstiftning är otillräcklig eller dåligt genomförd, internationella standarder.

Aktivt samarbete mellan ledning och arbetstagare eller deras representanter är avgörande för att implementera system som säkerställer en säker och hälsosam arbetsmiljö. Detta kan uppnås genom inrättandet av arbetsmiljökommittéer.

Affärspartner säkerställer att det finns system för att identifiera, bedöma, förebygga och hantera potentiella faror för arbetstagarnas hälsa och säkerhet. De vidtar effektiva åtgärder för att förhindra potentiella olyckor, skador och sjukdomar bland arbetstagare i samband med eller under arbetets gång. Dessa åtgärder bör, så långt det är rimligen möjligt, minska de faror som är inneboende i arbetsmiljön.

Affärspartner ska göra ansträngningar för att förbättra arbetstagarnas skydd vid olyckor, bland annat genom obligatoriska försäkringssystem.

Affärspartners ska vidta alla lämpliga åtgärder inom sin inflytelsesfär för att säkerställa stabiliteten och säkerheten i de anläggningar och byggnader de använder, inklusive anställdas boende om arbetsgivaren tillhandahåller sådant, och för att skydda dem mot förutsebara nödsituationer. Affärspartners ska respektera anställdas rätt att lämna företagets lokaler utan att behöva be företaget om tillstånd för att fly från omedelbar fara.

Affärspartners ska säkerställa lämplig företagshälsovård och relaterade anläggningar.

Affärspartners ska säkerställa tillgång till dricksvatten, säkra och rena mat- och viloplatser samt rena och säkra områden för att tillaga och förvara mat. Dessutom ska affärspartners alltid förse alla anställda med effektiv personlig skyddsutrustning (PPE) kostnadsfritt.

Inget barnarbete

Affärspartners följer denna princip genom att inte direkt eller indirekt anställa barn under den lagstadgade minimiåldern för obligatorisk utbildning, vilken inte får vara lägre än 15 år, såvida inte undantag som erkänts av ILO gäller.

Affärspartners måste införa tillförlitliga åldersbedömningsmekanismer som en del av sina rekryteringsförfaranden, vilka under inga omständigheter får leda till förnedrande eller ovärdig behandling av arbetstagare. Denna princip är avsedd att skydda barn från alla former av utnyttjande. Särskild uppmärksamhet måste ägnas åt uppsägning av barn, eftersom de kan inträda i farligare anställningsförhållanden såsom prostitution eller narkotikahandel. Om de håller barn borta från arbetsplatsen måste affärspartners ta initiativ till att identifiera åtgärder för att säkerställa skyddet av drabbade barn. Beroende på situationen bör affärspartners försöka tillhandahålla anständigt arbete för en vuxen hushållsmedlem i det drabbade barnets familj.

Särskilt skydd för unga arbetstagare

Affärspartners följer denna princip, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i denna princip, genom att säkerställa att unga arbetstagare inte utför nattarbete och skyddas mot arbetsförhållanden som äventyrar deras hälsa, säkerhet, moral och utveckling.

Vid anställning av unga arbetstagare bör affärspartners säkerställa att (a) arbetets art inte negativt påverkar deras hälsa eller utveckling; (b) deras arbetstider inte försämrar deras deltagande i yrkesutbildningsprogram som erkänts av behörig myndighet eller deras förmåga att dra nytta av utbildningen.

Affärspartners ska inrätta nödvändiga mekanismer för att förebygga, identifiera och begränsa skador för unga arbetstagare, med särskild uppmärksamhet på unga arbetstagares tillgång till effektiva klagomålsmekanismer och till utbildningssystem och program om hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.

Inga osäkra anställningar

Affärspartner följer denna princip om de, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i detta kapitel, (a) säkerställer att deras anställningsförhållanden inte leder till osäkerhet eller social eller ekonomisk sårbarhet för deras arbetstagare; (b) verksamheten utförs på grundval av ett erkänt och dokumenterat anställningsförhållande som upprättats i enlighet med nationell lag, sedvänjor eller praxis och internationella arbetsnormer, beroende på vilket som ger störst skydd.

Innan anställningsförhållandet ingås måste affärspartner ge arbetstagarna begriplig information om deras rättigheter, skyldigheter och arbetsvillkor, inklusive arbetstider, ersättning och betalningsvillkor.

Affärspartner måste sträva efter att tillhandahålla anständiga arbetsförhållanden som stöder arbetstagare, både kvinnor och män, i deras roll som föräldrar eller vårdgivare, särskilt när det gäller migrerande och säsongsarbetare vars barn kan ha lämnats kvar i migranternas hemorter.

Affärspartner får inte använda anställningsförhållanden på ett sätt som medvetet strider mot lagens primära syfte. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, (a) utbildningsprogram som inte syftar till att ge kompetens eller regelbunden anställning; (b) säsongsarbete eller tillfälligt arbete när det används för att undergräva arbetstagarnas skydd; och (c) avtal som endast gäller arbetskraft. Dessutom får användningen av underentreprenad inte användas för att undergräva arbetstagarnas rättigheter.

Inget tvångsarbete

Affärspartners får inte tillgripa någon form av slaveri, tvångsarbete, slavarbete, människohandel eller ofrivilligt arbete.

Affärspartners riskerar att anklagas för medhjälp om de tjänar på dessa former av arbete genom sina affärspartners.

Affärspartners måste iaktta särskild försiktighet när de använder och anställer migrerande arbetstagare, både direkt och indirekt.

Affärspartners ger sina anställda rätt att lämna sin arbetsplats och avsluta sin anställning genom att ge arbetsgivaren rimlig uppsägningstid.

Affärspartners säkerställer att anställda inte utsätts för omänsklig eller förnedrande behandling, kroppsstraff, psykiskt eller fysiskt tvång och/eller verbal misshandel.

Alla disciplinära åtgärder måste dokumenteras skriftligen och förklaras muntligt för anställda på ett tydligt och begripligt sätt.

Miljöskydd

Affärspartners följer denna princip om de vidtar nödvändiga åtgärder för att förhindra miljöskador, utan att det påverkar de specifika förväntningar som anges i detta kapitel.

Affärspartners bör granska sin verksamhet för att upptäcka betydande miljöpåverkan och etablera effektiva policyer och rutiner som återspeglar deras miljöansvar. De ska säkerställa att lämpliga åtgärder implementeras för att minska negativ påverkan på samhället, naturresurser och miljön som helhet.

Etisk affärsverksamhet

Affärspartners följer denna princip om de, utan att det påverkar de mål och förväntningar som anges i detta kapitel, inte ägnar sig åt korruption, utpressning, förskingring eller någon form av muta – inklusive, men inte begränsat till, löfte om, erbjudande om eller beviljande av otillbörliga ekonomiska eller andra incitament.

Affärspartners förväntas hålla korrekt information om sin verksamhet, struktur och prestation och offentliggöra den i enlighet med gällande regler och branschstandarder.

Affärspartners får inte ägna sig åt förfalskning av denna information eller någon form av bedrägeri i leveranskedjan.

Vidare måste de samla in, använda och på annat sätt behandla personuppgifter (inklusive uppgifter om anställda, affärspartners, kunder och konsumenter inom deras inflytandesfär) med vederbörlig omsorg. Denna insamling, användning och annan behandling av personuppgifter måste ske i enlighet med lagstadgade bestämmelser och krav gällande dataskydd och informationssäkerhet.

Amfori är världens ledande branschorganisation för fri och hållbar handel. Vår vision är en värld där varje handel medför sociala, miljömässiga och ekonomiska fördelar för alla.

amfori

Av. De Cortenbergh, 172

1000 Brüssel

Belgien

Tel.: +32-2-762 05 51

Fax: +32-2-762 75 06

info@amfori.org

www.amfori.org

© Copyright amfori 2017

Miljömässigt och socialt ansvar

Vi anser att alla företag är skyldiga att bidra till en global hållbar samhällsutveckling. Vårt arbete med socialt ansvar tar sin utgångspunkt från grundläggande principer baserade på de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljöskydd och antikorruption (ILO-konventioner och FN:s mänskliga rättigheter).

Vi kommer att arbeta aktivt med våra leverantörer för att säkerställa att konventionerna följs. Vi vill bidra till en hållbar ansvarsfull utveckling hos våra producenter och strävar efter att göra en positiv skillnad för anställda i leverantörskedjan.

 

Global Compact

Praxis är medlem i FN:s Global Compact-koncept, som är ett internationellt gemensamt regelverk för företagens sociala ansvar. Det finns för närvarande över 2400 företag över hela världen, och vi är stolta över att vara en del av det företaget.

Global Compact är ett CSR-initiativ som den tidigare generalsekreteraren, Kofi Annan, har initierat för att involvera privata företag i arbetet med att ta sig an några av världens största sociala och miljömässiga utmaningar.

Centralt i konceptet är tio grundläggande principer inom 4 huvudgrupper:

Mänskliga rättigheter - Arbetsrätt - Miljöskydd - Anti-korruption

Vår anslutning ska ses som ett uttryck för vårt engagemang och vilja att bidra till en hållbar utveckling genom att aktivt delta i att lösa globaliseringens oavsiktliga konsekvenser.

Läs mer på www.unglobalcompact.org

 

Försörjningskedjan

De allra flesta av våra kläder är tillverkade av europeiska tillverkare som arbetar under exakt samma regler som i Danmark.

Vi har även enskilda leverantörer i Fjärran Östern, så vi fokuserar på hur miljö- och arbetsförhållandena är hos våra producenter i Fjärran Östern. Vi accepterar inte barnarbete och arbetstider på upp till 72 timmar per dag. vecka, och därför kräver vi att mycket grundläggande arbetstagarregler följs. Vi har inlett ett systematiskt arbete i försörjningskedjan, så att inte globaliseringen ska skylla på uppmjukningen av grundläggande krav på arbetsvillkor.

Varor i metervara med miljömärken kostar lite mer. Vi tror att det är upp till våra kunder att bestämma om de vill lägga vikt vid dessa varumärken. Øko Tex 100:s gränsvärden har i alla fall blivit vår minimistandard för arbetskläder. Våra leverantörer måste skriva under på detta.

 

Kundkrav

7days har en lång tradition av att utveckla nya produktdesigner i samarbete med användarna. Vårt mångåriga fokus på att utveckla passform, design och inte minst tygkvaliteter har lett till att vi med viss stolthet kan säga att vi är bra på komfort.

På miljösidan arbetar vi med att sprida idéer om renare teknik. För oss finns det ingen annan väg framåt än att alla måste visa mer omsorg om miljön på alla tänkbara sätt.

Vi kräver att alla våra leverantörer tar hänsyn till miljön så mycket som möjligt. Vi har arbetat i flera år för att ersätta de mest skadliga kemikalierna med mindre skadliga alternativ.

Däremellan vill våra kunder vara säkra på att produkterna är som vi säger. Därför producerar vi kollektionen i tyger med olika miljömärkningar.

 

Kontrollera

Men det krävs mer än bara ord. Konkreta åtgärder måste vidtas och de verkliga framstegen kan bara ses om man mäter och kontrollerar varje enskild leverantör hos våra tillverkare i Fjärran Östern. Kontroll är dyrt och svårt och skapar inte i sig bättre förutsättningar för de anställda. En av våra största leverantörer ingår redan i det europeiska BSCI-konceptet och en annan har amfori-certifiering, som alla uppfyller vår uppförandekod.

 

Mål

Vi har valt att koncentrera vårt CSR-arbete kring ansvarsfull leverantörshantering och de kemikalier vi kommer att tillåta i våra kläder. Vi har satt upp som mål att nya leverantörer måste ha genomfört en socialrevision för att bli leverantör till oss. På så sätt säkerställer vi att fabriken känner till de grundläggande arbetarnas rättigheter.

Våra nuvarande leverantörer ska helst uppnå små kontinuerliga förbättringar tills deras arbetsförhållanden är helt i linje med reglerna i vår uppförandekod. Därför kommer vi att hålla ett öga på utvecklingen hos varje enskild leverantör.

Från och med då kommer vi att börja arbeta med omvärlden för att undersöka om vi på något sätt kan minska de CO2-utsläpp som vårt företag står för.